‘Whisky Tango Foxtrot’ Recension: Tina Fey i Kabul är ett perfekt recept för lite smart och relevant komedi

Whiskey Tango Foxtrot Review

Jag har fortfarande ingen aning om titeln på Tina Feys nya smarta och absurt roliga film, Whisky Tango Foxtrot betyder egentligen (jag menar WTF ?) men kommer från regissörerna Glenn Ficarra och John Requa som bland annat gav oss Galen dum kärlek, Jag antar att det är vettigt. Som jag säger i min videorecension (klicka på länken ovan för att titta på) finns det faktiskt mycket galen dum kärlek i den här, en riktig triumf för älskare av mörk, satirisk komedi med en kant och något att säga.

Baserat på Kim Barkers självbiografiska berättelse om sin tid som Chicago Tribune-reporter som är lös i krigszonen, Taliban Shuffle: Strange Days I Afghanistan och Pakistan, behövde filmversionen helt klart ett annat namn. Det är inte den enda förändringen i denna mest sanna historia. Kim Barker själv är nu Kim Baker som porträtteras av Tina Fey i en välkommen och annorlunda avvikelse från de senaste filmrollerna som Systrar. I själva verket minns jag inte riktigt att ha sett henne i något med den underordnade karaktären av WTF . I filmen är hon inte heller en tryckjournalist utan snarare en TV-reporter som letar efter någon äventyrlig förändring i sitt liv, så hon registrerar sig för vad hon tror kommer att bli en kort stund som utländsk korrespondent i Afghanistan. Ja, hon har en pojkvän (Josh Charles) men förväntar sig att vara tillbaka. Hon vill bara göra något lite mer utmanande medan hon fortfarande är singel.

När hon anlände till Kabul finner hon att hon definitivt är en fisk ur vattnet och upptäcker snabbt att området inte bara är en hotbed för krig och våld utan också en hotbed of sex - och det är vad som händer med alla från soldater till hennes kollegor till sleazy lokala tjänstemän. Hon motstår att gå så långt själv även om Tanya, den ljumma TV-reportern som Margot Robbie spelar, försöker ge henne landets lek så att säga. Hon anpassar sig också med hjälp av sin översättare (Christopher Abbott) och andra medarbetare som hon nu samarbetar med, inklusive Nic, en sliten säkerhetskille som hon ser långt ifrån, och Iain (Martin Freeman), en knäppa skotsk fotograf som hon så småningom hakar upp med. Det händer strax efter ett Skype-samtal där hon fångar sin pojkvän som bedrar henne. Det ögonblicket ger henne licens att bli vild och därifrån berättar filmen om sina olika möten och incidenter på denna nya konstiga plats.

Den övergripande gjutningen är fantastisk och inkluderar även Billy Bob Thornton som en militär befälhavare som varnar henne för att hålla det professionellt när hon är inbäddad med sina soldater, liksom Alfred Molina som är rolig som en lokal tjänsteman som fortsätter att passera på henne. Bäst av allt är dock Freeman ( The Hobbit, Sherlock) ho har bra kemi med Fey och ger en fin dos verklighet till denna mörka krigskomedi, som på ett bra sätt påminner om filmer som MOSA och tack och lov inte Bill Murray's något liknande nyligen box office byst också i Kabul kallas Rock The Kasbah. Den här gör det rätt och för det har vi Feys långvariga partner 30 Rock, Robert Carlocks fina anpassning att tacka, liksom Fey själv som lyser i en fantastisk vändning i en film om journalister i frontlinjen som på något sätt blev inbäddade i min själ när den slutade. Det är inte lätt att ta seriösa situationer och göra dem komiska utan att förlora fullständig kontroll. Ficarra och Requa, Fey och Carlock tillsammans med förstklassiga spelare klarar det snyggt. Producenter är Lorne Michaels och Ian Bryce. Paramount släpper den 4 mars.

Planerar du att se Whisky Tango Foxtrot? Låt oss veta vad du tycker.