Sundance Review: ”Den vackraste pojken i världen”

Sundance Review Most Beautiful Boy World

Den vackraste pojken i världen

Juno Films

när är nästa det här är vi

Han var aldrig ett känt namn på något sätt, men för 50 år sedan fanns det en pojke som i stor utsträckning kallades världens vackraste pojke, som nu är namnet på en dokumentärfilm om den nu gamla pojken Björn Andresen. Det är en sorglig, försiktig berättelse, efter ett sätt, eftersom Andresen har tillbringat en livstid i att försöka avlägsna sig från den sobriquet - en som naturligtvis inte längre är sant, men som kommer att stiga igen tack vare detta försiktigt insiktsfulla blick på en singular, och ganska melankoliskt, figur.

Juno Films har startat en filmer från september för filmen som den förvärvade före sin premiär fredag ​​i Sundance Film Festival's World Cinema Documentary Competition.

För mycket, för tidigt, är en bekant klagan tillämplig på många flash-in-the-pan showbusiness-personligheter, och så var det för denna tonåring redan 1970, då bara den sjätte pojken den framstående italienska regissören Luchino Visconti såg på nyckelrollen av Tadzio i hans filmatisering av Thomas Mann Död i Venedig visade sig vara The One.

Tidig scenkonstruktion avslöjar Andresen som en åldrande man i gränsöverskridande svårigheter, ser chockerande förfallna på bara 65 år och har ett fullt huvud av långt hår som sträcker sig långt ner på ryggen. Han ser ut som en vackrare Gabby Hays. När han röker bort delar han en smutsig lägenhet med otaliga buggar och du kan bara undra var han skulle vara idag utan ett skandinaviskt socialt stödsystem. Vi lär oss direkt att han, i avsaknad av ordentliga föräldrar, till stor del uppfostrades av en mormor.

varför ber roku om ett kreditkort

Desto mer lyckligt lottade då att han skulle upptäckas av en av de mest kända regissörerna i världen. Inget slut på bilder bakom kulisserna belyser den 15-åriga, till synes bekymmerslösa Andresen som kavlar på Venedigs stränder medan regissören tillämpar sig själv för att filma historien om en framstående konstnär som i slutet av sitt liv blir fixerad på den unge han möter på Lido. Det var en berättelse som hade upptaget Visconti i flera år och filmen erbjuder tillfredsställande generösa bitar av tid till den imperious maestro både i action på plats och talar om hans ämne.

Samtidigt kan filmen inte låta bli att konstatera att hela regissören var homosexuella från och med regissören. Visconti lade fram ett uppdrag om att ingen skulle titta på lilla Tadzio och gick ut ur hans sätt att betona att historien varken var sexuell eller erotisk. Det är en högre form av kärlek. Låt oss säga, 'Perfektion inom kärlek.' Vi ser regissören visa sin upptäckt exakt vad han ska göra i ett givet skott, och pojken följer, villigt och utan svårighet.

Det var en kunglig världspremiär i London i mars 1971, där drottning Elizabeth deltog, följt av filmfestivalen i Cannes två månader senare, där, med början med galla efter visningen, visad och den ledande skådespelaren Dirk Bogarde, den utbredda gaylysten för den vackra pojken tog fart. Detta följdes av en lika intensiv reaktion på honom i Japan, där han klippte popskivor, dök upp i många reklamfilmer och blev landets första idol från väst. Ett annat avsnitt hänvisar till ett arrangemang i mitten av 1970-talet där en man satte upp 21-åringen i en vacker Paris-lägenhet och 500 franc per vecka fickpengar. Jag kände mig som någon slags vandringstrofé, säger Andresen, men hela tiden ville jag vara någon annanstans och vara någon annan.

Trots den hyllning och uppmärksamhet som härrör från Död i Venedig , Andresen deltog inte i en annan film förrän 1977, och han spelade aldrig i någonting du någonsin hört talas om förrän han tog en liten roll i Midsommar två år sedan. Hans liv, av alla bevis, är en sorglig affär, och filmen antyder bara delvis varför så är fallet. Hans ansikte, omgivet av det rikliga håret, har en härjad skönhet, men han är nästan smärtsamt tunn. Han tenderar att hålla tillbaka och inte hävda sig i offentliga eller gruppsituationer.

cbs sport live stream roku

Mer än det verkar han drabbad av demoner som inte har något att göra med hans engångskändis, och filmskaparteamet Kristina Lindstrom och Kristian Petri försöker försiktigt locka dem till det öppna med begränsad framgång. Mannen är tveksam i vissa frågor och kommer inte att ta itu med andra; det är tydligt att det finns några demoner som han antingen har vilat eller helt enkelt inte vill konfrontera.

Som sagt, den mest traumatiska händelsen han har mött - en ung sons död i hans säng på 1980-talet - verkar kanske ha stängt honom permanent känslomässigt i avsevärd grad. Officiellt var orsaken Sudden Infant Death Syndrome, men hur Andresen berättar att det gör låter som om han kände sig personligt ansvarig. Men min diagnos är brist på kärlek, säger han. Jag klarade inte det. Efter detta hamnade han i en djup alkoholisk depression och trots sin öppenhet i många ämnen verkar han märkbart ineffektiv, ett skal av en man på många sätt.

Det är i slutändan en ganska sorglig historia. Ingen, inklusive ämnet, drar en direkt länk mellan Andresens ett ögonblick av berömmelse till hans senare års förtvivlan, men man känner att det fortfarande kan saknas några bitar, att de tidiga höjderna hade något att göra med de senare dramatiska nedgångarna. Och den obesvarade frågan är om ämnet känner att hans liv skulle ha varit lyckligare om han aldrig hade träffat Luchino Visconti och ansetts vara den vackraste pojken i världen.