‘Ricki And The Flash’ Review: Häpnadsväckande Meryl Streep Rocks Out

Ricki Flash Review

UPPDATERINGAR med video : Finns det något Meryl Streep kan inte do? I Ricki och blixten hon sjunger träffarna och lyckas sedan slå dig i hjärtat som en ödmjuk San Fernando Valley-klubbrockare som aldrig riktigt lyckades göra det på den stora tiden och lider av en dysfunktionell familj som hon i princip övergav. Som jag säger i min videorecension (klicka på länken ovan) Filmen presenterar Streep på sitt absolut bästa och återigen ger den 19-gången Oscar-nominerade och tre gånger vinnande stjärnan en stjärnroll som hon levererar med en sensationell och överraskande prestanda. Det faktum att hon spelar mitt emot sin dotter Mamie Gummer - som skildrar Rickis filmdotter i en helt annan typ av förhållande än den de delar i verkliga livet - bidrar bara till överklagandet av denna filmkänsla för vuxna som svälter efter något lite mer vuxen i en sommar med serietidningsanpassningar (sju hittills inklusive helgens Fantastiska fyra starta om).

Men vad elektrifierar verkligen den här filmen, regisserad av Jonathan Demme och skriven av Diablo Cody (Oscar-vinnare för När lammen tystnar och Juno, respektive) är musiken. Felfritt täcker hits som blivit kända av bland andra Tom Petty, Lady Gaga och Bruce Springsteen, Streep och hennes filmband (som inkluderar den berömda 80-talets rocker Rick Springfield som Rickis nya själsfrände såväl som sångkompis) gör verkligen dessa låtar levande . Jag får höra att Streep fick gitarrinstruktioner från Springfield och rocklegenden Neil Young för att kunna spela gitarr så realistiskt som det syns i filmen och hon drar definitivt av den. Som Ricki påminde hon mig faktiskt om en Bonnie Raitt-typ som inte riktigt lyckades makt har gett en annan uppsättning omständigheter.

hur gammal är drake och josh

Rickis liv är inte en stjärna. Hon arbetar deltid som en kontrollör på en Whole Foods när en familjen nödläge ger henne tillbaka över hela landet till det liv hon i princip hade övergivit år tidigare i jakten på en dröm. Äldre dotter Julie (Gummer) går igenom en otäck skilsmässa och har hotat självmord. Rickis och Julies förhållande är praktiskt taget obefintlig, och Rickis olyckliga ex, spelad av Kevin Kline (en enstaka Streep-medspelare med anor från Sophie's Choice), hoppas att hennes sällsynta besök kan rätta till saker, men det startar fyrverkerier med Julie som nästan är oförlåtande. Hennes bröder som spelas av den mycket fina Sebastian Stan och Nick Westrate är inte mindre välkomna med Stans karaktär som försöker hålla mamma borta från sitt kommande bröllop, och Westgate som Adam som är öppet gay och ännu mer öppet fientlig.

Tillbaka på klubben låter Ricki sina problem blöda i hennes scenuppträdanden, vilket nästan ökar hennes förhållande med gitarristen Greg (Springfield). Demme balanserar sömlöst båda delarna av bilden och gifter sig skickligt med dem under de senaste scenerna. Han är en sådan entusiast av musikalisk filmskapning att han gör den här filmen till en av de mest tillgängliga när det gäller en realistisk musikalisk handling i det senaste minnet. Och trots familjen histrionics på displayen (och det ibland, sanningen att berätta, kan vara lite gitter), Demme och manusförfattare Cody har levererat en film i god tid som kommer att få publiken att lämna teatern på en hög.

Jag måste säga att jag älskade det. Streep är bara oövervinnlig oavsett vilken roll du kastar på henne och i detta, hennes tredje musikaliska drag, visar hon igen att hon är lika begåvad i sångavdelningen som hon agerar. Under en fråga och svar som jag modererade med henne för ett par år sedan använde jag analogin med det stora Triple Crown-mästarsekretariatet för att beskriva hur Streep just har sprungit ifrån alla sina samtida. Jämför du mig med en häst? sa hon och skrattade. Tja, verkligen en fullblod: Faktum är att ingen kan fånga henne.

Gummer är en uppenbarelse i vad som inte kunde ha varit en lätt uppgift och agerade mitt emot sin verkliga mamma. Den enda svaga länken, och det är en överraskande, är Kline: Han verkar inte kunna ta hand om den här killen, men i rättvisa skickar manuset blandade signaler om honom och hans känslor gentemot Ricki såväl som nuvarande fru Maureen (utsökt och spelas intelligent av Broadway royalty Audra McDonald). Rick Springfield-fans kan å andra sidan glädja sig. Han passar in i det här lilla filmpusslet som en handske, perfekt kastad kärlek som ett intresse för Streep och, naturligtvis, helt trovärdigt i de musikaliska scenerna utan att gå över toppen.

Producenter är Mason Novick (som upptäckte Cody), Rocco Caruso och Marc Platt. Sony Pictures öppnar TriStar-produktionen (den första Tom Rothman TriStar-filmen som släpptes sedan den tog över hela partiet) på fredag.