'Hidden Figures' Review: Story of Unknown African American Women Behind NASA's Space Shots is Uplifting in Every Way

Hidden Figures Review

Utan frågor, Dolda figurer är en av årets mest inspirerande berättelser, och det är verkligen anmärkningsvärt att de flesta förmodligen inte har hört talas om den höga prestationen av flera afroamerikanska kvinnor när det gäller att tillhandahålla viktiga matematiska data för den framgångsrika lanseringen av Amerikas rymdprogram i början av 60-talet. Tack vare denna fängslande och vackert berättade historia kommer dessa kvinnor inte att vara dolda figurer i den mycket passande titeln Dolda figurer, en 100% sann historia om hjältarna du inte visste om, men de var ändå hjältar.

hur mycket pengar tjänade kapten amerika inbördeskrig

1961 kring den föreslagna lanseringen i rymden av John Glenn, som ironiskt nog just dog förra veckan vid 95 års ålder, fokuserar på rekrytering av ett antal kvinnor, mestadels afroamerikaner, som gav anmärkningsvärda matematiska färdigheter som var oumbärliga för framgången för NASA-programmet.

Kärnan i detta fokuserar regissören och medförfattaren Theodore Melfi (med Allison Schroeder) specifikt på tre av de kvinnorna, Katherine Johnson spelad av Taraji P. Henson, en sann vitsning på siffror men får inte alltid krediten för det , Dorothy Vaughn spelad av den nyligen präglade Golden Globe-nominerade Octavia Spencer och Mary Jackson porträtterad av popstjärnan Janelle Monae. De är vänner och kollegor, men också offer för den segregering som fanns på den tiden. En särskilt kraftfull scen kommer halvvägs när Johnson konfronterar sin chef Al Harrison (Kevin Costner) som verkade omedveten om att det fanns vanliga badrum och sedan färgade badrum, ibland den senare i andra byggnader som kan vara en mil bort. Filmen visar svårigheterna för hur det var under dessa tider för afroamerikaner, och även kvinnor, i en mansdominerad värld. Men, som jag säger i min videorecension (klicka på länken ovan för att titta på), porträttet det målar är inspirerande när du ser de bidrag som dessa kvinnor gjorde trots de kämpar de var tvungna att utstå. Johnsons (som fortfarande lever vid 98 års ålder) personliga liv utforskas också här med den spirande romantiken som ensamstående mamma har med en ny man i sitt liv (Mahershala Ali).

Dolda figurer, som kan beskrivas som ett slags Hjälpen möter Rätta sakerna, sporterar en underbar biroll som också inkluderar inte alltid sympatiska medarbetare som spelas av Jim Parsons och Kirsten Dunst, men det finns inga endimensionella skurktyper här. Costner är särskilt bra som inget nonsens, men sympatisk man som driver NASA-operationen och har ögonen öppnade på vägen till vad dessa anmärkningsvärda kvinnor verkligen bidrar till uppdragen. Spencer och Monae är underbara, men filmen tillhör verkligen Henson som helt enkelt är suverän på alla sätt, en helt annan karaktär än vi ser henne spela som Cookie på Imperium. Hon infunderar denna roll med en så tyst värdighet och beslutsamhet som det är en glädje att titta på. Hon är Katherine Johnson stolt. Ett annat stort plus i filmen är Pharrell Williams låtar som vävs in och ut ur berättelsen och faktiskt blir en del av berättelsen själva. Slutkreditlåten, I See A Victory är verkligen väckande.

Producenter av Dolda figurer är Peter Chernin, Jenno Topping, Donna Gigliotti, Melfi och Williams. 20th Century Fox lanserar Oscar-kvalificerade körningar på juldagen och går sedan bred den 6 januari.

4 juli parad washington DC TV-sänds

Planerar du att se Dolda siffror? Låt oss veta vad du tycker.