'Harry Potter And The Cursed Child' Recension: Broadways perfekt förtrollade kväll (eller två)

Harry Potter Cursed Child Review

Manuel Harlan

Som alla magier värda en besvärjelse, Harry Potter och det fördömda barnet , som öppnar på Broadway på Lyric Theatre ikväll, beror på oförstörda illusioner, en glädje i livets under och färdigheterna att presentera allt som om ingen någonsin ens hade övervägt dess kombinationer, mycket mindre drog dem av sig. Jag kommer inte att förstöra några illusioner - själva produktionen hanterar resten. Förbannat barn är ett underverk, en formförskjutande pjäs som enkelt integrerar musik och koreograferad rörelse, klassisk berättande och fräscha perspektiv, en look som införlivar andra världskrigets Storbritannien och viktoriansk spiritualism med Hollywoods senaste blixt. Under en Broadway-säsong av prisvärda väckelser känns den här berättelsen om vad som hände med The Boy Who Lived spännande, genomträngande ny .

Ett år efter att ha svept Storbritanniens Olivier-utmärkelser anländer detta tvådelade, fem timmar långa äventyr i Potter-universumet och familjen och vänskapens band och brytningar på Broadway med alla dess förtrollningar intakta, smälter intrikata, trollbindande berättande med scenkonst som ger klassiska illusioner i linje med publikens krav på alla slags övertygande specialeffekter och digital hokuspokus. Förbannat barn handlar lika mycket om - att citera en karaktär från Änglar i Amerika några kvarter bort - teaterens magi eftersom det är en gåva till legionerna som växte upp (eller blev gamla) som läste och tittade på Potter-böckerna och filmerna.

vem har dött av lämna det till bäver?

Och uppriktigt sagt de av oss som inte gjorde det. Jag har en mer än bara bekant med filmfranchisen med Daniel Radcliffe i huvudrollen, mindre så J.K. Rowling sju romaner som den baserades på. Anser det som en del av det här trollkarlens trollskap att även en muggla som är så okunnig i Potter-historien som jag kan följa det anmärkningsvärda svepet av Förbannat barn med knappt ett ögonblicks förvirring och verkligen inte ens så mycket motstånd.

Manuel Harlan

Skriven av Jack Thorne, baserad på en originalberättelse av honom själv, Rowling och John Tiffany (som riktar med en uppmärksamhet och utförande som ger lika kraft till intima och spektakulära stunder), Förbannat barn är den åttonde historien - och anses vara kanon, för de som bryr sig om sådana saker - i Potter-serien, och den första som presenteras på scenen.

vilken tid är debatten på tv ikväll

Broadway-scenen ger huvudrollen från den hyllade West End-produktionen, och ensemblens kemi och harmoni är inget litet element i den övergripande magin.

Manuel Harlan

Jamie Parker spelar Harry Potter, vuxen nu och bosatte sig i en byråkratisk spelning vid magidepartementet och fick se den andra av hans söner - den vinnande Sam Clemmett's Albus Potter - till Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry 19 år efter de viktigaste händelserna i serie (och öppning med scenen som slutade Harry Potter och Dödsrelikerna ). Motbjudande över att behöva leva upp till det upphöjda, legendariska rykte The Boy Who Leved, blir Albus omedelbart bästa vänner (eller något mer? Där är ögonblick ...) med Scorpius Malfoy (Anthony Boyle, star-making), son till Harrys gamla nemesis Draco Malfoy (Alex Price).

Utan att ge bort mer än vad som helst borde jag säga att huvudåtgärden av Förbannat barn involverar Albus och Scorpius tidshoppande regelbrytande eskapader, som tillsammans med en lika upprorisk andevän - en blåhårig ung kvinna med namnet Delphi Diggory (Jessie Fisher) - gick iväg till olika förflutna till rätta av seriens mest hjärtskärande fel. Fjärilseffekterna - som på ett genialt sätt ger Rowling-entusiaster flera alternativa verkligheter en gång bara föreställt sig - blir gradvis värre, tills pjäsen och Potterverse anländer till en gåva som bara kan kallas ett rike som inte får namnges.

bernie casey nördarnas hämnd

Manuel Harlan

Det är ungefär lika mycket plot som jag är benägen att ge bort, och det är bara en tråd av många som inte har spolats under fem timmar (de två delarna kan ses samma dag eller separata kvällar). Pjäsen väver ihop berättelser och de kända, nu medelålders Potter-karaktärerna - Hermione Granger (Noma Dumezweni), Ron Weasley (Paul Thornley), Ginny Potter (Poppy Miller) - med avkomman, en balanshandling som i sig verkar vara typ av legerdain.

Och medan vi är på ämnet börjar trollformeln med Broadways Lyric Theatre själv, där en fantastisk renovering (enligt uppgift till en kostnad av $ 33 miljoner) förvandlade det engångshemmet för Spider-Man: Turn Off The Dark till något närmare ett klassiskt operahus, med djupa röda, guld och kungliga blues, Potter-specifika detaljer överallt ögat faller, från den symbolbelagda mattan till de bevingade varelserna som ligger runt den utsmyckade interiören.

Inställningen ger en perfekt inledning till Christine Jones uppsättning, en skarp slagfält av mörkt kontra ljus, där vintagebagage kan beteckna en tågstation (framkallar, som de fascistiska goon-trupperna som kommer, krigstidens Europa) och, uppe, gravstenarna i en knappt ihågkommen kyrkogård. Ständigt rörliga trappor - tänk på de hjulförhållanden som används för att nå de övre hyllorna i bokhandlarna - skjuts och dras in i ett oändligt antal konfigurationer, där gjutningen går från varandra till varandra utan så mycket som en paus eller blick på fötterna.

Produktionens magi är knappast begränsad till välkoreograferade övergångar, men med illusioner som sträcker sig från de till synes högteknologiska - blixtar av flammor eller en drömlik effekt som har hela uppsättningen skimrande med varje hopp i tid - till gammal scen knep moderniserade och perfekterade (osynliga händer i svarta tote leviterande skådespelare, medan vissa bat-wing virvlar av Hogwarts kappor alla utom kräver en här är! ). I teorin är ett besök från de omslagna Dementorerna - slappna av, jag säger inte när, hur eller varför - skyldar en nick till en gammal Roger Corman-gimmick, men likheten slutar med avsikt: Avrättningen här är verkligen spännande.

Och ändå med allt detta spektakel, Förbannat barn känns aldrig som en nöjesparkattraktion, dess fängslande historia - plot, dialog, karaktärsutveckling - utvidgas till att omfatta den stora utsikten över fantastiska äventyr och krymper sedan till intima stunder mellan fäder och söner, vänner och vänner, fruar och män, relationer definieras av förbittringar och lojaliteter, ilska och medkänsla och kärlek som kan förlora sig själv i förväntan och besvikelse. Harry Potter och det fördömda barnet kallar allt. Här är .