‘Florence Foster Jenkins’ Recension: Meryl Streep förvandlar dålig sång till högkonst

Florence Foster Jenkins Review

hur man tittar på rosenskålen

Jag måste erkänna att jag aldrig haft det hört av Florence Foster Jenkins innan den här nya filmen från regissören Stephen Frears började produceras. Men som jag säger i min videorecension (klicka på länken ovan för att titta på), ibland är sanningen verkligen konstigare än fiktion, och det är vad vi har här i den här sanna historien om en New York-samhällsmatronom och beskyddare för konst som hade en livslång kärlek till musik, men inte nödvändigtvis ett skick för det. Ändå hindrade det henne inte som filmens signaturrad säger, de kan säga att jag inte kunde sjunga men de kan inte säga att jag inte gjorde det.

Det som sammanfattar Jenkins, som på 1940-talet framförde svåra operaarier med öronhålande framföranden framför vänner och särskilt utvalda publikmedlemmar som aldrig skulle låta bli att hon inte riktigt, för att vara välgörenhet, slog rätt toner. I själva verket är hon hemsk enligt alla musikaliska standarder. På något sätt har kändisar från Cole Porter till David Bowie uttalat sin förkärlek för hennes sångstyling genom åren, och inspelningarna hon gjorde blev toppsäljare för etiketten som släppte dem. De är fortfarande i omlopp. Meryl Streep, som verkligen burk sjunga, är helt enkelt bra som Jenkins. Hon trådar en knepig nål som vet att hon är övertygande dålig, du måste vara tillräckligt bra för att bara vara av tillräckligt för att få folk att köra för utgångarna, men de gör det aldrig för att Jenkins kompanjon på 40 år, St. Claire Bayfield (Hugh Grant), ser till att hon aldrig är medveten om sina brister, till och med till att betala kritiker för att skriva glödande recensioner. Bayfield är någon som var ganska nöjda med en skådespelarkarriär som ingenstans gick när han anslöt sig till den rika Jenkins och de började ett bekvämlighetsförhållande som blev mer än så, även om de aldrig gifte sig. Han blir hennes beskyddare även när han i hemlighet fortsätter med en annan kvinna (Rebecca Ferguson) och detta blir verkligen en kärlekshistoria av ett slag inte bara mellan dem utan också den tredje kuggen i detta hjul, hennes ständigt så tålmodiga pianist Cosme McMoon (Simon Helberg från Big Bang-teorin).

Frears, tillsammans med manusförfattaren Nicholas Martin lyckas bygga upp mycket spänning när Jenkins på något sätt får möjlighet att göra en konsert i Carnegie Hall och Bayfield måste hålla en förödande Earl Wilson-recension från New York Post borta från henne. Varje gång den ojämförliga Streep (rubriken tänker jag för hennes 20: e Oscar-nominering med den här föreställningen) när Jenkins öppnar munnen och slår en av hennes sura toner slog jag ihop. Streep är bara roligt, liksom filmen, men det som verkligen får det att fungera är att det också är hjärtligt och verkligt. Det är hennes kärlek till musik som överväldigar allt och gör denna underbara vuxna film lika rörande som den är rolig och underhållande.

Det kunde ha varit för brett, men går aldrig dit tack vare smart casting och fantastiskt arbete från Frears, en sofistikerad filmskapare av sanna historier som Philomena och Drottningen vem vet exakt vad han gör. Grant bevisar återigen vilken sofistikerad och fantastisk komedi-skådespelare han är. Det är svårt att föreställa sig andra skådespelare i dessa roller än Streep och Grant som har stor kemi på skärmen. Helberg är perfekt gjutning och, tro det eller ej, spelar allt sitt eget pianospel live. Hans deadpan ansiktsuttryck när han hörde de skrikande musiknoterna är värt priset för entré. Jag förutspår just nu att den här filmen kommer att bli en hit och det oroar mig för vad händer om den tar tillbaka Florence Foster Jenkins till listorna?

Producenter är Michael Kuhn och Tracey Seaward. Paramount Pictures släpper filmen på fredag, och det är välkommen motprogrammering för de varma sommarmånaderna.

Planerar du att se Florence Foster Jenkins? Låt oss veta vad du tycker.