'The Diary Of A Teenage Girl' Recension: 15-åringens sexuella uppvaknande går från grafisk roman till grafisk film

Diary Teenage Girl Review

Med sitt rykte ur Sundance och några tidiga positiva recensioner måste jag erkänna att jag var angelägen om att se den provocerande titeln En tonårsflickas dagbok, men som jag säger i min videorecension var det jag hittade på skärmen en besvikelse och lite av en slog att komma igenom.

Baserat på en slags väl ansedd grafisk roman från Phoebe Gloeckner om åldrandet - sexuellt och på annat sätt - av en 15-årig tjej som heter Minnie Goetz i efterhippie, fri kärlek San Francisco på 70-talet, filmens författare / regissören Marielle Heller värmde till materialet och sa att det känns närmare hur det kändes att vara en riktig tonårsflicka än någonting jag någonsin har läst. Hon använder ordet ärligt för att beskriva det. Hmmmm.

varför är simpsons fortfarande på

Filmen är en väldigt grafisk (faktiskt) blick på Minnies (Bel Powley) egen dåliga självbild, delvis främjad av en drogintagande, människosuglig mamma (Kristen Wiig) som inte precis skapar en bra bild för sina döttrar. Det verkar som om mammas värld inte är komplett utan någon typ av kille, oavsett hur tråkig, att umgås med medan hon dricker och trollkar med sina festliga vänner. Naturligtvis är Minnie i den nyfikna och besvärliga åldern, så hon gör vad någon riktig tonårsflicka skulle göra i denna typ av situation och inleder en hemlig affär med sin mors 30-BF Monroe ( Alexander Skarsgård ) när de hoppar från ändlösa sängplatser till ändlösa sängplatser. När hon inte gör sin Lolita-sak med den clueless mammas nuvarande pojkeleksak, är hon med sin bästa vän som pratar om sex, fantiserar om sex och till och med vid ett tillfälle går runt som en hora i träning. Men det är åtminstone ärligt.

Filmen nollställer den här förvirrade unga kvinnans egna längtan som hon också håller i den ovannämnda dagboken om titeln, en bekväm plot-ursäkt så att det så småningom kan bli en dramatisk båge för allt detta, samt en möjlighet att infoga en hel del animerade teckningar längs vägen. Men jag är fortfarande inte helt säker på vad poängen med allt detta är tänkt att vara. Är det en förskräckligt korrekt redogörelse för tonårsflickor från den tid som tonårsflickor i dag ska kunna identifiera sig med?

det är slutet på världen som vi känner den

Filmen, som ibland kändes slösig och obekväm att se på, påminde mig mer om Warner Bros. tonårs slampa filmer från 60-talet som Susan Slade och Claudelle Inglish, eller ännu mer som tidigt 1980-tal Jodie Foster flick, Rävar, inställd strax efter den tid då filmen spelas ut. Jag förstår faktum att filmerna genom åren har gjort massor av filmer om sexuella tvångstankar hos unga tonårspojkar, så det här är kanske återbetalning för tjejerna. Men jag måste säga, och kanske är det bara jag, denna periodstycke hade inte en enda karaktär som jag ville spendera mer än tio minuter på att titta på, eller ens brydde sig om. Och den 101-minuters körtiden kändes mycket längre på grund av scenernas upprepade karaktär mellan Monroe och Minnie och den långsamma vägen till den ultimata konfrontationen med mamma, definitivt INTE en kandidat till Årets mor.

Till hennes kredit dömer Heller inte dessa människor, utan låter dem bara vara de de är. Visst är skådespelarna inte fel, och faktiskt kunde Heller inte ha kastat den här saken bättre. Powley tar kommandot över Minnie och släpper aldrig kärnan i den här tjejen, ibland slår han till och med en viss gripande saknas i resten av filmen. Wiig, som snabbt blir den nya drottningen av dour-indiefilmerna, är mycket bra för vad hon har bett om att göra, medan Skarsgård är trovärdig som slacker Monroe, en förlorare som fortfarande kan vara föremål för en ung flickas sexuella uppvaknande, oavsett hur motbjudande det är han verkligen.

vilken kanal är h2 on time warner

Producenter är Anne Carey, Bert Hamelinck, Madeline Samit och Miranda Bailey. Sony Pictures Classics skickar ut detta i begränsad utgåva idag och går vidare nästa helg.

Planerar du att se En tonårsflickas dagbok? Låt oss veta vad DU tycker. Se min recension ovan.