'Alice Through The Looking Glass' Review: Inventive Sequel är en värdefull resa ner i kaninhålet

Alice Through Looking Glass Review

Med över en miljard dollar globalt brutto, för att inte tala om ett par Oscars, var det förmodligen oundvikligt att Disney skulle försöka vända 2010-talet Alice i Underlandet i en franchise, och det är precis vad de har gjort med uppföljningen, Alice genom glaset. Den här gången tar regissören Tim Burton bara en producerande kredit och överlämnar regi-tyglarna till James Bobin ( Muppets Most Wanted, Conchords Flight, Ali G Show ), som faktiskt förbättrar Burtons ursprungliga ritning och till och med toppar den Oscar-vinnande produktionsdesignen med en massivt uppfinningsrik Grand Clock-uppsättning och många mindre detaljer som hyllar Lewis Carrolls odödliga skapelse. Och jag måste säga att 3D-omvandlingsarbetet här är enastående, det bästa jag någonsin har sett.

Filmen ser glittrande ut, och som jag säger i min videorecension ovan, detta Alice är ett helt under av en film, särskilt för barn. Det är smart, förtjusande hela tiden och i allmänhet perfekt familjekul som till och med lyckas toppa originalet för rent skratt, hjärta och fantasi. Och för att avsluta det är Helena Bonham Carters scen som stjäl Red Queen tillbaka, även om hon inte springer iväg med saker den här gången som i Burton-bilden. Den ära tilldelas Sacha Baron Cohen som en ny karaktär, Time. Ja, han spelar en mänsklig version av tid , leverantör av den så kallade Grand Clock där Alice måste hämta kronosfären på ett uppdrag för att rädda sin gamla vän, Mad Hatter (Johnny Depp, tillbaka och begravd i mer smink än någonsin).

Det verkar som om Alice (Mia Wasikowska) har varit ute och seglat på öppet hav i några år, men när hon kommer tillbaka till London dröjer det inte länge innan upptäckten av en magisk kristall sätter tillbaka henne till Underland, där hon återförenas med gamla vänner som White Rabbit, Cheshire Cat och naturligtvis Mad Hatter, som bara inte verkar vara sig själv. Mirana (Anne Hathaway) ger henne ett uppdrag att ta sig tillbaka och rädda Hatter från sig själv. Det är här hon möter Time, bestående av de bästa sekvenserna i filmen. Det är roliga grejer och Bobin, som regisserade Baron Cohen i Ali G serien, vet precis hur man får ut det bästa av honom.

Naturligtvis återvänder de flesta av de ursprungliga rollerna till Wasikowska, Depp, Bonham Carter och Hathaway inklusive röstskådespelare Michael Sheen, Stephen Fry, Alan Rickman (till vilken filmen är tillägnad) och Timothy Spall bland andra. Rhys Ifans som Mad Hatter's far är ny den här gången. Produktionsdesignen är ess hela vägen, med visuella effekter (för vilka den första filmen var Oscar-nominerad igen, imponerande med ett tufft uppdrag och får allt att fungera lika bra som det gör. Linda Woolverton, en veteran av dessa Disney-sagoföretag (inklusive originalet Alice ) skrev manuset. Förutom Burton var producenterna Jennifer Todd, Suzanne Todd och Joe Roth. De har alla gjort det till en annan värdefull resa ner i kaninhålet.

Planerar du att se Alice genom glaset? Låt oss veta vad du tycker.